Kort historik

Arton diktsamlingar i en lyrikserie, sju antologier under namnet Dalaröster, den senaste 2007 samt ett antal enklare antologier under 1980-talet, benämnda Motljus har utgivits av föreningens medlemmar sedan 1961. Medlemsskrifter, där föreningens alla medlemmar fått publicera det de skrivit, har under åren förekommit i olika former, exempelvis Spår och den i dag fortlevande Dalapennan.

Dalarnas Författarförbund har vid återkommande aktiviteter presenterat sin verksamhet. Nämnas kan Vårjubel med inbjudna kulturpersonligheter från hela landet. Under 90-talets början arrangerades en ungdomstävling där bl.a. den nu kända författaren Johanna Nilsson deltog.

Tradition har varit att föreningen brukat ha årliga framträdanden vid bland annat Karlfeldts­gården, i Avesta och på Säters Hembygdsgård. Föreningen arrangerar en del poesiaftnar och deltar vid olika litterära arrangemang runt om i Dalarna i samband med biblioteks­veckor, poesidagar, bokmässor, litteraturdagar, Poetry Slam och annat, som till exempel Ordmagi vid Siljan i Rättvik.

Ett gott samarbete har under åren förekommit med skolor, Kulturarbetar­centrum, Dalarnas Bildningsförbund, Landstinget, föreningar och med många kommuner, som varit och är medlemmar i föreningen. Förutom organisation så består våra medlemmar av etablerade författare, amatörförfattare och litteraturintresserade. Tidigare medlemmar har bl.a. varit Werner Aspenström, Karl H. Bolay, Karl Lärka och Hans-Eric Hellberg.

I Dalapennan Nr 4/2011 som utkom i Jubileumsnummer i samband med att Dalarnas Författarförbund fyllde 50 år har redaktören William C. Woxlin sammanställt information och arkivmaterial ur DFF:s historia som blev till en utställning på Borlänge bibliotek.